tel.: (63) 242-15-69

e-mail: sekretariat@przedszkole25-konin.pl

adres: 62-510 Konin, ul. Kosmonautów 4A

Rozwój mowy i języka to proces, w którym dziecko nabywa i doskonali swoje umiejętności komunikacyjne, czyli takie, które pozwalają mu na odbieranie, rozumienie i przekazywanie informacji za pomocą dźwięków mowy, słów i zdań. Ma on istotne znaczenie dla rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka.

Rozwój mowy i języka zależy od wielu czynników, takich jak:

  • dojrzałość biologiczna,

  • sprawność narządów artykulacyjnych,

  • słuch,

  • środowisko fizyczne i społeczne,

  • stymulacja i wsparcie ze strony rodziców i nauczycieli.

Rozwój mowy i języka przebiega przez kolejne etapy lub fazy. Najogólniej rozwój mowy możemy podzielić na cztery etapy:

  1. Okres melodii (0-1 rok życia) - dziecko w tym okresie wydaje dźwięki, które nie są jeszcze słowami, ale mają melodyjny charakter. Dziecko w tym okresie uczy się też słuchać i odróżniać dźwięki.

  2. Okres wyrazu (1-2 r. ż.) - dziecko zaczyna używać pierwszych słów i łączyć je w proste zdania. W tym okresie dziecko uczy się też nazywać przedmioty i osoby.

  3. Okres zdania (2-3 r. ż.) - dziecko zaczyna składać proste zdania i uczy się gramatyki języka ojczystego.

  4. Okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.) - dziecko zaczyna posługiwać się coraz bardziej skomplikowanymi konstrukcjami językowymi i uczy się mówić poprawnie.

Oto kilka sposobów na rozwijanie mowy u dziecka:

  • Mówienie do dziecka jak najczęściej (stosując tzw. kąpiel słowną) - wykorzystaj codzienną aktywność i opowiadaj dziecku o tym, co robisz.

  • Częste rozmawianie z dzieckiem na różne tematy.

  • Zadawanie mu pytań otwartych (np. co, jak, dlaczego), które wymagają rozbudowanych odpowiedzi.

  • Uważne słuchanie tego, co mówi i odpowiadanie na jego wypowiedzi.

  • Poprawianie błędów językowych w sposób delikatny i niekrępujący dziecka.

  • Bawienie się z dzieckiem w zabawy rytmiczno-muzyczne.

  • Zachęcanie dziecka do opowiadania o swoich przeżyciach.

  • Czytanie! - czytaj dziecku książki i opowiadaj historie.

  • Śpiewanie, powtarzanie wierszyków, wyliczanek.

  • Naśladowanie odgłosów.

  • Ćwiczenie narządów mowy – „gimnastyka buzi i języka”.

  • Dawaj dziecku czas na wypowiedź i nie wymagaj od niego mówienia poprawnie od razu.

Objawy opóźnienia rozwoju mowy u dziecka mogą obejmować:

  • Brak gaworzenia około 15. miesiąca życia.

  • Brak mowy do momentu ukończenia 2. roku życia.

  • Nieumiejętność tworzenia krótkich zdań w wieku 3 lat.

  • Trudności z wykonywaniem poleceń.

  • Dziecko nie reaguje, gdy inni do niego mówią.

  • Zła wymowa lub artykulacja.

  • Trudności ze złożeniem słów w zdanie.

  • Wypowiadanie zdań z brakującymi słowami.

Jeśli zauważysz u swojego dziecka powyższe objawy, warto udać się do specjalisty. Przede wszystkim ważne jest, aby zdiagnozować, czy dziecko ma opóźniony rozwój mowy. Jeśli dziecko zostało zdiagnozowane z opóźnionym rozwojem mowy, ważne jest, aby rozpocząć terapię logopedyczną.  Logopeda pomoże dziecku w rozwijaniu umiejętności językowych poprzez ćwiczenia mowy, gry językowe i inne metody. Jeśli logopeda skierował dziecko do  psychologa i wykazuje ono charakterystyczne objawy dla prostego opóźnionego rozwoju mowy (PORM), to diagnoza psychologiczna będzie się koncentrować głównie na sferze emocjonalnej, społecznej i środowiskowej.

Pamiętaj, że rozwój mowy i języka dziecka jest ważny nie tylko dla jego sukcesów szkolnych, ale także dla jego rozwoju społecznego i emocjonalnego. Dziecko poprzez rozwój mowy i języka lepiej poznaje siebie i innych ludzi, uczy się radzić sobie z problemami i wyzwaniami życiowymi oraz rozwija swoje zainteresowania i pasje. Rodzice mogą wspierać rozwój mowy i języka swojego dziecka poprzez zapewnienie mu odpowiedniej stymulacji i wsparcia.

 

 

Artykuł opracowany Centrum Medycznego Wikamed
- specialiścy w leczniu choroby afektywnej dwubiegunowej