Treści programowe:
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób,
- poznawanie sposobów wyrażania własnych i odczytywania cudzych uczyć.
Wartości społeczno-moralne
- poznawanie różnych wartości, takich jak: prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, itp., poprzez literaturę, formy teatralne,
- ocenianie zachowań postaci z literatury dziecięcej.
Ja
Emocje, radzenie sobie z nimi
- nazywanie i przedstawianie podczas zabaw różnych stanów emocjonalnych (np.: smutek, radość, złość, strach itp.).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek,
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela,
- składanie pociętych obrazków w całość według wzoru.
- porównywanie dwóch schematycznych obrazków o tej samej treści, wskazywanie różnic
- dobieranie elementów pasujących do całości.
Przygotowanie do pisania
- rozwijanie sprawności całego ciała, w tym sprawności rąk.
- samodzielne oglądanie książeczek, czytanie na niby
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Kącik książki
- zachęcanie do oglądania książeczek oraz wypowiadania się na ich temat.
Zainteresowania czytelnicze
- słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów
- dzielenie się informacjami na temat ulubionych książek.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
- wskazywanie różnić pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami.
Spostrzeganie słuchowe
- rozpoznawanie i naśladowanie różnych odgłosów, np.: wybranych zwierząt, pojazdów
- odtwarzanie proponowanego rytmu (klaskanie, tupanie).
Myślenie (przyczynowo-skutkowe)
- układanie historyjki obrazkowej (3 obrazki) według kolejności zdarzeń.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupienie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy dźwiękami
- poruszanie się odpowiednio do wystukiwanego na bębenku lub tamburynie rytmu: marsz, bieg, podskoki.
Ćwiczenia oddechowe
- uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- uczestniczenie w ćwiczeniach rozwijających umiejętność świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych.
Słownictwo
- nazywanie przedmiotów i ich kolorów (zabawek, ubrań, pojazdów, naczyń itp.)
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Organizacja czasu i przestrzeni
- dostrzeganie rytmu w ciągu ułożonych przedmiotów lub ułożonego tworzywa przyrodniczego; próby kontunuowania dostrzeżonego rytmu.
Liczenie
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Intuicja geometryczna
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Działalność konstrukcyjno-techniczna
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych,
- budowanie z naturalnych materiałów np. piasku.
Działalność plastyczna
Obcowanie ze sztuką
- tworzenie prac plastycznych wykonywanych różnymi technikami.
Zainteresowania plastyczne
- rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów,
- wycinanie, wydzieranie, składanie papieru,
- tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż).
W świecie sztuki – teatr
Teatr dziecięcy
- uczestniczenie w różnych zabawach ruchowo-naśladowczych,
- odgrywanie różnych ról w zabawach tematycznych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- śpiewanie piosenek o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście,
- słuchanie utworów instrumentalnych.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem,
- rytmicznych,
Rozwój fizyczny
W zdrowiu i w chorobie
- uczestniczenie w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa,
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych.